Niegdyś turbosprężarki były elementem, który spotykało się w drogich i szybkich autach. Wraz ze wzrostem oczekiwań względem osiągów czy spalania, zaczęto je montować także w popularniejszych modelach. Jeśli chodzi o konstrukcję, turbosprężarki nie wyróżniają się skomplikowaną budową, jednak konieczne jest zadbanie o ich odpowiednią eksploatację, gdyż wymiana może wiązać się ze sporymi kosztami. O czym koniecznie trzeba pamiętać?

Krótka historia turbosprężarki

Jeśli chodzi o koncepcję turbodoładowanego silnika, to liczy ona ponad 110 lat, jednak turbo pod maski samochodów osobowych zaczęło trafiać dopiero w latach 70. ubiegłego wieku. Z rozkwitem tejże technologii mamy do czynienia od ponad dziesięciu lat. Turbodoładowanie to idealny pomysł na współczesną motoryzację. Przekłada się nie tylko na sprawność silników, ale także wykorzystuje energię gazów spalinowych. Dzięki zwiększeniu mocy jednostkowej, możliwe jest zmniejszenie rozmiarów oraz mas jednostek napędowych. Do zalet należą również: poprawa osiągów, częstsze korzystanie z niskich obrotów czy redukcja zużycia paliwa.

Bez wątpienia najważniejszym elementem turbosprężarki jest wirnik napędzany spalinami. To właśnie on odpowiada za tłoczenie powietrza w stronę cylindrów.

Jak dbać o turbosprężarkę?

Wielu kierowców nie ma pojęcia o tym, że konieczne jest schłodzenie turbosprężarki. W praktyce oznacza to odczekanie ok. 1-2 minut przed zgaszeniem silnika, jeżeli pracował on wcześniej pod sporym obciążeniem. Szybka jazda potrafi rozgrzać turbosprężarkę do czerwoności, dlatego nagłe wyłączenie silnika prowadzi do zwęglenia środka smarnego na łożyskach.

Bardzo ważne jest również delikatne traktowanie zimnego silnika. Nie należy wciskać gazu podczas uruchamiania jednostki napędowej, gdyż w pierwszych momentach łożyska wirnika nie są właściwie smarowane. Najpierw silnik musi osiągnąć temperaturę roboczą. Wpływ na kondycję turbosprężarki ma również ogólna dbałość o stan techniczny pojazdu. Regularnie wymieniamy filtr, stosujemy produkty renomowanych firm zamiast tańszych, niesprawdzonych zamienników. Jeżeli turbosprężarka nie działa, jak dawniej, zamiast ją wymieniać, warto zdecydować się na regenerację. W Regmot przeprowadzamy regenerację turbosprężarek takich marek, jak: DAF, Renault, Volvo, Scania, Mercedes, Iveco, MAN, VW, Audi, BMW, Citroen, Ford, Honda, Skoda, Toyota, Fiat, Nissan, KIA.